søndag den 18. maj 2014

Lang lørdag i London

I dag har vi virkelig fået nogle kilometer i benene. Vi startede godt nok med en lang sejltur ned af Themsen. Målet var at se det store tidevandsanlæg Thames Barrier. London (og andre byer langs Themsen) er udsat for voldsomt tidevand og vores guide fortalte, at forskellen på flod og ebbe under normale forhold er mellem 18 og 26 feet. Omregnet giver det en forskel på mellem ca. 6-8 meter! Tænk så på, hvad der kan se under unormale forhold. Og det er da også gået galt flere gange. Derfor byggede man Thames Barrier i 1984 for at sikre London mod oversvømmelser. Et ret imponerende og flot anlæg.

Se en video om hvordan anlægget virker HER
Se en video af anlægget i funktion HER

På vej tilbage stod vi af ved Greenwich, hvor vi tilbragte et par timer i de smukke omgivelser. Vi gik bl.a. op til Royal Observatory. Her hænger der et sjovt 24-timers ur som går efter tiden Greenwich Mean Time. I 1884 blev Greenwich Mean Time, efter en betydningsfuld international aftale, den grundlæggende tidsmåling for det meste af verden. Her går også Meridianen (= længdegrad 0) og jeg prøvede det spøjse, at stå med ét ben på hhv. den østlige og vestlige halvkugle.
Vi sejlede tilbage til Towers Bridge, hvor vi stod af og gik en tur i det smukke St. Katherine's Dock, som på en måde kan sammenlignes lidt med Nyhavn. Derefter gik vi en tur-retur over den imponerende Tower Bridge.
Vi hoppede så på en dobbeltdækkerbus og kørte til St. Pauls Cathedral, hvor vi kiggede indenfor. Flot kirke med flot kuppel, men når man har set Peterskirken så...
Vi gik over endnu en bro over Themsen, nemlig Millenium Bridge, som blev lukket én dag efter den åbnede i sin tid, da den gik i egensvingninger. Det er heldigvis udbedret.
Vi tog en bus videre til Trafalger Square, hvorfra vi gik videre igennem Soho og Chinatown. Vi spiste aftensmad i Soho inden vi gik til Piccadilly Circus, hvor vi sad en rum tid og betragtede menneskemyldret.
Så gik turen hjem til hotellet og SÅ kunne vi tage skoene af og hvile fødderne. Rasmus var bogstavelig talt gået ud af sine strømper.
Endnu en skøn dag i London med mange anderledes oplevelser.