torsdag den 23. juli 2015

Mandø, Rømø og Hjerpsted

I tirsdags havde vi bestilt billetter til traktorbussen til Mandø. Bussen kørte fra Vester Vedsted kl. 12 og kørte os ad Låningsvejen til Mandø. Vejen er kun farbar ved ebbe og det tager ca. 40 minutter at køre til Mandø.
Der bor ca. 35-40 mennesker på Mandø og der er både kro, kirke, campingplads og en Brugs. Derudover er det Vadehavet og naturen, der er de store seværdigheder derover.
Vi spiste frokost og kiggede os lidt omkring inden vi kl. 14.30 tog traktorbussen tilbage til fastlandet igen. Denne gang ad den såkaldte Ebbevej, hvor kørslen mere eller mindre foregår på havbunden.
Derefter kørte vi sydpå og tog et smut til Rømø. Vi kørte ned på stranden ved Lakolk, men da der var stiv vestenvind havde vi ikke lyst til at hoppe i baljen. Vi kørte i stedet en tur op og ned ad stranden inden vi fandt en ret overset seværdighed ved Juvre. Nemlig et havegærde lavet af hvalknogler. Man skal vide at det er der, ellers kører man bare forbi, da det ligner, at gærdet bare består af vejrbidte træplanker. Men det er faktisk kæbeben fra bardehvaler og gærdet er opført i 1772 af en kommandør på et hvalfangerskib. Gærdet blev fredet i 1977. Helt klart en fin ting at se, hvis man er på disse kanter.
Efter indtagelsen af en is kørte vi til Hjerpsted, hvor min moster og onkel har en gård med økologisk mælkeproduktion. De var i fuld sving med arbejdet da vi kom, men min kusine gav os en guidet tur på bedriften. Til pigernes store begejstring var der kattekillinger i lange baner som de kunne kæle med. Og der var også glædeligt gensyn med Tøsen, som var en lille hundehvalp da vi var på besøg sidst. Jeg var personligt meget imponeret over deres nye tyr, der lyder navnet Christopher. En ordentlig basse, der skal blive far til en masse kalve. Hans forgænger Marcus, skulle vi "møde" lidt senere på aftenen.
Vi så også fodring af køer og kalve og oplevede malkerobotten i aktion. Udover min kusine var også mine to fætre hjemme, herligt at hilse på dem alle.
Min moster havde lavet skøn mad til os, vi fik frikadeller og højrebsteg. Stegen kom fra førbenævnte Marcus og min moster fortalte, at han havde forsynet dem med adskillige hundrede kilo kød til fryseboksen. Han måtte lade livet for at undgå indavl og endte dermed som et utroligt velsmagende stykke kød på min tallerken.
Efter et par hyggelige timer i Hjerpsted vendte vi bussen hjemad efter endnu en indholdsrig og hyggelig dag.