mandag den 25. april 2016

Skøn St. Bededagsweekend

Så er vi kommet hjem igen efter den skønneste St, Bededagsweekend i mands minde. Fredag morgen pakkede vi Audi-neseren med alverdens pik-pak og kørte op til gode venner på Kalundborgegnen. Her havde vi en skøn dag sammen i deres smukke hus og have. Først på aftenen kørte vi sydpå til Korsør, hvor vi overnattede på Hotel Mormor.
Lørdag formiddag gik turen til Silkeborg, hvor vi var inviteret til min fætters søns konfirmation kl. 13. Vi blev forkælet med lækker, lækker mad og drikke og herligt selskab. Vi kørte fra festen omkring kl. 20.45 og røg lige ind i det vintervejr jeg skrev om i sidste indlæg. Det var forøvrigt på vej fra Silkeborg til Gl. Rye, hvor vi havde booket en overnatning på byens kro.
Vi tjekkede ind på vores (lidt nedslidte) værelse med fire opredninger og gik faktisk i seng mere eller mindre med det samme.
Søndag morgen stod vi op til det flotteste solskinsvejr og spiste en udemærket morgenmad i kroens restaurant. Derefter pakkede vi sammen og kørte en tur til Himmelbjerget. Det flotte, men lidt kolde vejr, indbød til en tur med taget af, så det gjorde vi. Der er supersmukt omkring (og på) Himmelbjerget og man må ikke snyde sig selv for en tur der op, hvis man er i nærheden synes vi.
Derefter gik turen til søndagens egentlige mål: Aarhus! Vi ville nemlig en tur til AROS, da børnene havde snakket en del om skulpturen BOY. Så, den synes vi da de skulle se ved selvsyn. Jeg laver et par særskilte indlæg om vores besøg på AROS, da vi tog rigtig mange fine billeder.
Da vi var mætte af kunst men i øvrigt sultne, spiste vi en lækker frokost på AROS.
Derefter kørte vi ud til Aarhus´ vinterbadeklub Jomsborg, hvor jeg som medlem af en anden vinterbadeforening må komme ind på en gæstebillet. Rasmus og pigerne kørte ud og fik en is, mens jeg badede en lille times tid.
Jomborg ligger på Den Permanente, som er en fin badeanstalt ca. 2.5 km nord for Aarhus Centrum. Jomsborg er uden sammenligning Danmarks største vinterbadeforening med over 8000 medlemmer. Jeg fik god hjælp fra et venligt medlem til at hitte ud af omklædning (som er udendørs) og fik hurtigt taget mig en skøn dukkert i Aarhus Bugtens friske, salte vand som vel var omkring 5.5-6.0 grader. Derefter gik jeg i sauna og fik en hyggelig sludder med nogle af Jomsborgs medlemmer (det er altid en ice breaker at komme ind af nødudgangen  #rookie mistake). Jeg har i vandet tre gange og i sauna to gange inden jeg mødtes med resten af familien. Man måtte ikke tage billede ind på Jomsborg, men man kan læse og se mere om foreningen HER.
Turens sidste stop var i Aarhus Botaniske Have, hvor vi nød at gå rundt i væksthusene og se de smukke eksotiske planter. Der er forøvrigt gratis adgang og klart et besøg værd. Vi sluttede besøget af med en Coffee to go og startede hjemturen omkring kl. 17.
Rasmus førte rattet til Nyborg, hvor vi gjorde stop og spiste aftensmad på Sunset. Derefter kørte jeg resten af turen hjem. Eller, Audi-neseren kører næsten selv, for med automatgear og fartpilot er det ingen sag at køre mange kilometer.
Vi var hjemme omkring kl. 20.30 efter en helt igennem fantastisk weekend fyldt med hyggeligt samvær med venner og familie krydret med kulturelle oplevelser i stor stil.
Jeg er fuldstændig vild med disse små Road Trips og pønser på endnu flere.