onsdag den 22. juni 2016

Familiestudietur til London - del 3.

Efter at have gået et stykke tid på Victoria Embankment, valgte vi at tage endnu en taxi videre. Pigerne synes at de britiske taxier var supersjovt og meget anderledes en dem vi kender herhjemme.
Vores næste, og sidste, destination lå på Fenchurch Street 20, som er et højhus på 35 etager. Her havde Rasmus fået opsnuset, at der på toppen skulle ligge en have, deraf navnet Skygarden. Jeg havde, lidt omstændeligt, fået fire billetter til kl. 14.30.
Vi ankom til tiden og måtte sande, at der også her var kø. Det lykkedes dog efter en stund at komme derop. Og sikke et sted! Det var simpelthen en slags botanisk have blot 150 meter over jordens overflade. Der var også mulighed for at gå udenfor og nyde en formidabel udsigt over London. Vi købte os noget at spise og drikke, bl.a. en øl til de tørstige forældre og spiste i de mest fortryllende omgivelser.
Efter besøget i Skygarden var det tid til at vende næsen hjemad. Vi provianterede snolder inden vi gik op på Commercial Street, hvor vi skulle med lufthavnsbussen. Klog af skade, var vi der i god tid. Bussen kørte os gennem den heftige trafik ud til Luton, hvor flyet til København fløj omtrent planmæssigt omkring kl. 19.
Vi kørte derefter hjem i Mazdarati og var hjemme omkring kl. 22.30 efter en forrygende familiestudietur til London.

Her kommer så mine refleksioner/ tips & tricks i forhold til at tage på sådan en tur.
Den så absolut mest forstyrrende, irriterende og ukalkulerbare faktor var uden tvivl KØ. Der var kø alle vegne: i lufthavnen, i trafikken, til toiletterne, til seværdighederne mv. Vi vidste selvfølgelig godt at der ville være kø ved London Eye og i trafikken, men vi havde slet ikke forestillet os køen i Luton og ved Skygarden, hvor vi faktisk havde en billet med klokkeslæt på.
Noget andet er larmen. Der er simpelt en voldsom larm alle vegne. Det kunne man måske have sagt sig selv i en by med 7 millioner indbyggere, men det var alligevel overvældende.
Jeg er helt sikker på, at vi kommer til at lave en Familiestudietur til London II. Her bliver det blot med oplevelser til fods så som China Town, Buckingham Palace, St. Pauls Cathedral mv.
Jeg tænker også vejret er en væsentlig faktor. Vi havde superfint vejr uden en dråbe regn. En ansat fra Skygarden fortalt os at det dagen før havde været "a horrible weather".

Men, når alt kommer til alt havde vi en fantastisk tur. Og, hvor vildt er det lige at man kan tage hjemmefra om morgenen, stå ved Tower Bridge kl. 12, drikke eftermiddagsøl i Skygarden og være hjemme igen sidst på aftenen.