søndag den 28. maj 2017

Whiskysmagning og Shopping

I dag har vi haft vores sidste dag i Skotland. Jeg startede dagen med en rask løbetur tre gange rundt om Queen Street Gardens (lidt over 6 km). Jeg så en frygtelig masse gående løbere og kom i tanke om, at der i dag blev afholdt Edinburgh Marathon. Så blegnede min løbepræsentation lidt, selv om jeg selv synes jeg var sej, sådan at løbe i min ferie.
Efter morgenmaden tjekkede vi ud og fik opmagasineret vores bagage på hotellet. Vi gik derefter op til The Scotch Whisky Expierience, hvor vi havde booket os på en rundvisning. Vi startede med at blive kørt rundt i en tønde (!) mens vi så og hørte om hvordan man fremstiller whisky. Dernæst så vi en film om Skotlands fem whiskydistrikter, som er opdelt efter de forskellige smage der karakteriserer whiskyen.
Så var det til rundvisningens højdepunkt: whiskysmagning! Jeg valgte en whisky fra The Highlands og min mor en fra The Lowlands. Tja, ingen af os er whiskyfans, så de smagte vel lige godt/ skidt. Men vi måtte få vores glas med hjem!
Whiskysmagningen fandt sted i et rum der indeholder en kæmpesamling af skotsk whisky, ca. 3500 flasker. Flot så det ud!
Derefter gik vi på shopping. Alle butikker havde åbent selvom det var søndag. Der er utroligt mange "raller"forretninger der alle sælger det samme: magneter, Shortbread (skotske småkager), tweed og -uldprodukter, kilte, diverse tartantekstiler o.m.a. Gad vide hvordan de alle kan leve af det? Men indrømmet, vi købte da også selv magneter, Shortbread samt tweed- og uldprodukter. Kilte undlod vi dog at købe.
Frokosten købte vi to go og satte os i to liggestole i "vores" park, lige overfor hotellet. Efter mere shopping, gik vi en tur op ad de 287 trin i Scott-monumentet. Der var sikkert en flot udsigt, men jeg blev simpelthen ramt af (en mild grad af) højdeskræk samt klaustrofobi og turde dårligt kigge ud. Min mor blev helt bekymret. Så, ned med mig igen.
Vi hentede vores bagage på hotellet og tog en sporvogn til lufthavnen. Her spiste vi aftensmad inden vi boardede vores fly som fløj hjemad lettere forsinket kl. 19.25.
Vi har haft fire helt vidunderlige dage i Skotland og har mange gode oplevelser med hjem.