fredag den 18. maj 2018

Færøerne 2018 - dag 1

Min mor og jeg, som jo rejser sammen én gang om året, har i flere år talt om at tage til Færøerne. Og i år er det endeligt lykkedes!
Min mor ankom til Hvidovre i går og formiddags tog vi S-tog og Metro til lufthavnen. Vi fik hurtigt checket ind, afleveret bagage og kom igennem Security. Vi provianterede vand, slik og whisky og købte en kaffe og lidt mad inden vi boardede vores Atlantic Airways fly med afgang 12.25.
Kl. ca. 13.40 lokal tid (en time bagefter DK) dukkede Færøerne op gennem skydækket og vi landede i strålende solskin.
Vi fik vores bagage og fandt vores lejebil (en VW Up) og satte kursen mod Tórshavn. Vi kørte gennem det mest fortryllende landskab med høje fjelde med vandløb overalt ned langs fjeldsiderne. De høje grønne fjelde er en smuk kontrast til de mange dybe, blå fjorde.
Efter ca. 45 minutters kørsel ankom vi til vores lejlighed centralt placeret i Tórshavn. Vi har lejet lejligheden via Airbnb og har to soveværelser, køkkenalrum og badeværelse. Vi gik hurtigt ud i byen og så os lidt omkring. Vi handlede ind i et supermarked og efter at vi havde været tilbage i lejligheden med varerne gik vi ned til Tórshavs "Nyhavn" (Bryggjubakki) og nød en øl i solskinnet. Vi gik derefter gennem bydelen "Tinganes", som engang husede det færøske parlament og vi så også den fine, hvidmalede domkirke. Derefter gik vi hjem og lavede pizza og salat til aftensmad. Det lykkedes os ikke at skaffe hverken øl eller vin (sælges åbenbart kun på fjerntliggende monopoler), så vi fik en Irish Coffee til pizzaen.
Efter at have lagt en overordnet plan for morgendagen gik vi på pub og fik en drink inden vi takkede af for i dag.
Vi glæder os nu til de oplevelser der venter i morgen.