tirsdag den 22. maj 2018

Færøerne 2018 - dag 5

Så oprandt vores sidste dag på Færøerne desværre. Vi kunne sagtens have brugt et par dage mere i dette fantastiske land, men det må vi have til gode.
Efter morgenmaden pakkede vi sammen og forlod lejligheden omkring kl. 09.30. Vi har været rigtig glade for vores base i Tórshavn, som var en lejlighed lejet via Airbnb. Lejligheden har to soveværelser, et stort køkkenalrum/ stue og et velfungerende badeværelse og ligger i gåafstand fra centrum.
Vi kørte derefter til en P-plads og parkerede UP'en mens vi brugte et par timer på at gå i forretninger. Vi købte ikke ret meget, udover at jeg tømte en genbrugsforretning for uldvarer, bl.a. noget karakteristisk færøsk strik, som jeg har en plan om at transformere til puder.
Ved 12-tiden kørte vi af den smukke højfjeldsvej mod lufthavnen, en tur på ca. 45 minutter. Vi nød udsigten over det urolige landskab en sidste gang inden vi afleverede UP'en (som i øvrigt har klaret turen til UG. Vi brugte præcis én tank benzin (ca. 35 L?) og vil skyde på, at vi har kørt ca. 350-400 km).
I (den meget lille) lufthavnen fik vi checket ind, afleveret bagage og kom igennem Security. Det tog sammenlagt omtrent ligeså lang tid som det efterfølgende tog en cafémedarbejder at fremstille en cappuccino til min mor. Nøj, der kom min tålmodighed på prøve (træk vejret, tæl til ti og smil en schæfer!).
Flyet til Danmark afgik planmæssigt kl. 14.35 og vi landede 17.40 dansk tid. Vi fik hurtigt vores bagage og efter at have sagt farvel til min mor (som skulle med toget hjem) tog jeg en taxa hjem.
Det var dejligt at se pigerne og Rasmus igen.
Jeg kan nu se tilbage på endnu en vidunderlig ferie sammen med min søde mor og glæder mig allerede til næste år (destination: Venedig!).
I forhold til Færøerne, så har jeg meget lyst til at gentage turen engang og kan virkelig anbefale alle der holder af naturoplevelser at tage der op.
To råd:
1: køb alkoholen i lufthavnen (det lykkedes os aldrig at købe en dråbe i butikkerne (der er nemlig ikke noget) Vi fandt/ nåede aldrig i Vinmonopolet eller hvad det end hedder).
2: tag til Gásadalur. Ubetinget det smukkeste sted vi så. Velsignet med smukt vejr var vi ganske vist. Det er formentlig en anden oplevelse i regn og tåge.