torsdag den 26. juli 2018

Københavnerdag

I dag brugte vi i København. Derfor lod vi bilen stå og smurte heller ingen madpakke. Vi tog bus 8A til Frederiksberg, hvor vi startede med at besøge Labyrinten ved Pile Allé. Labyrinten udgøres af bøgehække der omkranser de 800 meter grusstier der fører (og ikke fører) ind til midten.
Vi lavede tre hold og konkurrerede om at komme først til midten. Det blev Mormor og Maja der vandt. Vi lavede en tilsvarende konkurrence på vej ud og Rasmus og jeg havde armene i vejret, da vi kom først ud. Altså, det troede vi indtil vi så de to andre hold sidde fredeligt på en bænk udenfor labyrinten...
På Frederiksbergs hjemmeside skrives der: "Af sikkerhedshensyn kan Vej- og Parkafdelingen garantere, at alle gange i labyrinten vil blive efterset for evt. vildfarne gæster før hver vinterperiode."
Vi kom jo heldigvis alle ud og gik derefter til den skjulte perle - Haveselskabets Have. Selv om planter og buske også her var svedne, var der alligevel dejligt.
Vi gik i Frederiksbergcenteret og købte brød, salater og drikkevarer inden vi tog metroen til Kgs. Nytorv. I metroen fik vi øje på Milles klasselærer og jeg råbte, til Milles ærgelse, hej (Pinlig Mor). Han blev dog glad og vinkede tilbage til Mille.
Næste punkt på programmet var spændende, for vi havde nemlig lejet en lille, el-drevet båd via firmaet FriendShips. Det blev Kaptajn Rasmus der fik æren af at sejle alle damerne rundt i Københavns kanaler. Det gjorde han flot og vi nød vores medbragte mad mens vi sejlede i Christianshavns Kanal, tværs over havnen og rundt om Christiansborg. En rigtig skøn tur!
Da vi gik i land, blev pigerne fristet af de hundredevis af badende københavnere, da solede sig op badede fra alle kajkanterne. Pigerne hoppede i fra Kvæsthusbroen og nød det rene, klare vand i havnen. Fabelagtigt, at man kan bade i Københavns Havn!
Vi gik derefter en tur og købte en lækker, håndlavet is hos Løgismose ikke langt fra Gefionspringvandet.
Da vi gik tilbage igen, trængte vi alle til at sidde ned i skyggen med noget koldt at drikke. Vi valgte et loungehjørne på Café Salt foran Admiral Hotel. Her nød vi Aperol Spritz og fadøl mens vi iagttog livet på Larsens Plads. Ren Saint Tropez stemning!
Herefter gik vi ad Nyhavn til Store Strandstræde, hvor vi havde booket bord på restaurant Zeleste. Restauranten har en gårdhave, der mest af alt minder om en italiensk baggård. Nærmest med vasketøj og det hele.
Her spiste vi en lækker middag inden vi tog bussen hjem igen til Hotel Johansen efter en skøn dag i Hovedstaden.