fredag den 20. juli 2018

Portugal - dag 12 og hjemkomst

Så er vi hjemme igen efter 12 skønne dage i Portugal.
Vi skulle først tjekke ud af vores fine Airbnb-hus kl. 11, så vi havde god tid til at pakke stille og roligt.
Efter at have sagt farvel til Casa Caracol og alle hundene, kørte vi ad den smukke kystvej ind til Lissabon. Vi parkerede ved bydelen Beléms Havnepromenade og gik først hen og så det markerede monument Padrão dos Descobrimentos - Opdagelsernes Monument.
Monumentet er opført i 1960'erne, er mere end 50 meter højt og ærer opdagelsesrejsende fra 14-1500tallet. Man kan komme op i monumentet, men det var der ikke stemning for.
Vi gik derefter hen til det berømte Belémtårn, som er et 35 meter fæstningstårn opført i starten af 1500tallet. Da tårnet blev opført stod det midt i floden Tejo. Nu står det kun få meter fra flodens nordlige bred, da flodens leje har ændret sig i årenes løb.
Vi passerede en billetkiosk, men var atter enige om, at vi ikke behøvede at se tårnet indefra. Og godt for det, for da vi kom tæt på tårnet, var der en lang kø. Vi soppede i stedet i vandkanten nær det smukke tårn, som forøvrigt er på UNESCOS Verdensarvsliste.
Vi slentrede derefter tilbage til bilen og Rasmus kørte os sikkert gennem byen i ned i en P-kælder i centrum, hvor han fik klemt den store Jeep ind på en frimærkelignende p-plads. Derefter gik vi målrettet efter café, som vi ville have spist på første dag, men som åbenbart har lukket om søndagen. Caféen (eller baren som det måske nærmere er) er ikke lige til at finde. Den ligger på toppen af et P-Hus (hvor alle pladser var optaget, plan A var ellers at parkere der) og der er ingen skilte eller andre vejvisere til caféen (Park, som den hedder), så vi gik prøvende ind i en ret uhumsk elevator og tog den til øverste etage. Her var der dog også kun parkeringsdæk, men vi så en (også uhumsk) trappe op. Der gik vi op ad og så udfoldede der sig et lille paradis højt oppe blandt hustagene. Vi havde fundet Park!
Vi slog os ned med udsigt til Cristo Rei, 25. april broen og storbyen Lissabon og bestilte frokost og en Mojito til Mama. Jeg havde tidligere i ferien for sjovt proklameret, at jeg ikke kunne få en bid ned, hvis der ikke var (mindst) havudsigt når vi spiste frokost. Og vi har da godt nok også spist steder med smuk udsigt.
Vi kan varmt anbefale Park (hvis I altså kan finde det...) og kan som kuriosum oplyse, at de honorerer piger, der går med hinanden på toilettet - det er nemlig to toiletter i båsen i pigernes afdeling! Jo jo, så fik Mille og jeg prøvet at simultantisse...
Godt mætte forlod vi nu Lissabon og kørte mod lufthavnen. Vi tankede bilen op inden vi ganske uproblematisk returneredes den hos Avis/ Budget.
Vi tog derefter en Shuttlebus til Terminal 2, hvor Norwegian flyver fra. Eller terminal og terminal, det var mest af alt en kæmpestor og meget lidt indbydende ladelignende bygning med dårlig akustik og forhold generelt (Note to self: fravælg flyselskaber der flyver fra Terminal 2 i Lissabon Lufthavn). Vi tjekkede vores bagage ind og gik derefter gennem Security og ind i den propfyldte afgangshal. Det er selvfølgelig et vilkår at der er mange menneske, men der var sgutte kræset for de rejsende synes jeg.
Vi fik lidt at spise og drikke inden vi stillede og i boardingkøen til afrejse kl. 19.30. I køen opdager vi selv (via SMS og app) at flyet er forsinket 30 minutter. På dette tidspunkt ønsker man mest af alt blot at kunne blive "zappet" hjem...
Vi boardede efter noget tid og bliver yderligere 30 minutter forsinket, tilsyneladende forårsaget af megen trafik i luften. Resten af turen hjem gik heldigvis uproblematisk og vi snuppede en taxa fra lufthavnen og blev kørt den sidste lille stump vej hjem. Her satte vi nøglen i egen hoveddør kl. 01.40 og gik direkte til køjs.
I dag står mest på praktiske gøremål så som udpakning, tøjvask og indkøb. Heldigvis i et så tilpas langsomt tempo, at ingen får stress.
I morgen henter vi bedstemødrene (og Edda) og så begynder en ny, dejlig ferieuge.